Alternatives sensorials
Alternativa als multimèdia: imatges, vídeos i àudios
Els continguts s'han de presentar de forma que siguin perceptibles, independentment de les necessitats i preferències dels usuaris, com també dels programaris que accedeixen a la nostra informació, com poden ser els robots de cerca, programaris de traducció, etc. Els elements multimèdia, com són les imatges, vídeos i àudios, s'han de tenir molt en compte en aquest aspecte, ja que són elements amb característiques sensorials molt particulars (visuals, auditives).
Així, per exemple, una persona sorda no podrà escoltar un àudio, una persona cega no veurà el vídeo d'una presentació o un motor de cerca no podrà accedir a la informació continguda en una imatge. Perquè aquests usuaris puguin percebre aquesta informació els hem d'oferir una alternativa.
El cas de les imatges és el més simple. S'ha d'oferir un text que descrigui la imatge, que serà el que es presentarà a l'usuari en determinades situacions (per exemple, quan empri un lector de pantalla, quan hagi desactivat la càrrega d'imatges, quan no es pugui carregar la imatge per connexió lenta, etc.). En general, aquesta descripció ha de ser breu i significativa del contingut de la imatge.
En el cas dels àudios i els vídeos, el tema es complica, ja que s'ha de tenir en compte si són gravats o bé si s'emeten en directe.
Pel que fa als àudios, s'hauria de proporcionar un text (document) amb el contingut de l'arxiu de so.
Quan el contingut és un vídeo, no tan sol s'ha de descriure la pista de so (document, subtitulació), sinó també la informació rellevant del que passa al vídeo (p. ex., s'obri una porta i entra una persona), a més de proporcionar mecanismes de sincronització entre les diferents alternatives.
Aquest curs se centra en les alternatives a les imatges, que són els elements més emprats al web.
Text en lloc d'imatges per transmetre informació
Tot i que està permès l'ús d'imatges per transmetre informació als usuaris, és molt més recomanable transmetre la informació de forma textual, sempre que es pugui aconseguir la presentació visual desitjada (per exemple, amb HTML+CSS). L'ús d'aquestes tecnologies promou l'accessibilitat, ja que:
- El text es pot redimensionar i el poden interpretar els productes de suport, com els lectors de pantalla.
- Els mecanismes de cerca poden emprar la informació del text.
Com afegir un text alternatiu a una imatge?
Com afegir un text alternatiu a una imatge?
A l'editor que inclou el gestor de continguts, quan s'inclou una imatge dins un contingut, hi ha un camp anomenat "Text alternatiu" que s'empra per a aquesta finalitat. Aquest camp és obligatori, ja que totes les imatges han de tenir una alternativa textual.
Per a determinades imatges, a més, serà necessari oferir-ne més informació. En aquest cas, l'editor inclou un camp anomenat "Descripció llarga de la URL", que es troba a la pestanya "Avançat" de les propietats de la imatge; aquest camp ha de contenir l'adreça de la pàgina on es troba la descripció completa de la imatge.
Així, l'alternativa que es dona pot variar segons el tipus d'imatge que s'inclogui en un contingut.
Tipus d'imatges | Definició | Text alternatiu | Descripció llarga de la URL |
---|---|---|---|
Imatges | Imatge en general | Descripció breu | |
Imatges decoratives | Només s'empren per decorar | " " (espai en blanc) | |
Imatges funcionals | Les que tenen un vincle | Funció que fa | |
Imatges amb text | Les que contenen un text | Text que inclou la imatge | |
Imatges complexes | Gràfics i altres imatges complexes | Descripció breu | Enllaç a la descripció detallada |
A les imatges següents es pot veure quins són els camps per especificar el text alternatiu i la descripció llarga d'una imatge, si escau.
Recorda
Recorda que...
- Cal descriure les imatges amb un text breu i significatiu.
- Les imatges decoratives no es descriuen, ja que no aporten informació.
- Si el text alternatiu s'allarga (per exemple, un gràfic), has d'oferir un enllaç al lloc on n'hi hagi la descripció completa.
- Si el teu lloc web està en més d'un idioma, el text alternatiu s'ha d'editar en les diferents versions idiomàtiques.
- És recomanable incloure les imatges decoratives per CSS. Si això no és possible, deixa la descripció en blanc.
- Has d'emprar text per transmetre informació sempre que puguis aconseguir la presentació visual desitjada. Els logotips i les imatges promocionals queden fora d'aquesta recomanació.
- Els àudios i els vídeos també han de tenir alternatives al seu contingut.
Evita...
- Descriure una imatge amb el text "Imatge", "Foto" o semblant; aquestes no són descripcions significatives.